مؤسسه آباد سفیران کهن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
AskVisa-Logo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، یکی از موضوعات مهمی است که قطعاً برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند، مطرح است؛ و شاید هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا اندکی نگران‌کننده باشد. کشور کانادا قطعاً برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند یکی از اولین و بهترین کشورهای مقصد است؛ در این مقاله جزئیات این هزینه‌ها و راه‌های کسب درآمد در دوران تحصیل را برای شما آورده‌ایم.
همچنین مشاوران ما در askvisa آمادهٔ راهنمایی شما هستند.

در این مقاله می‌خوانید:

  • هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به چه مواردی بستگی دارد؟
  • میانگین هزینه ماهانه و سالانه زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا
  • گرانترین و ارزانترین شهرهای کانادا برای تحصیل
  • ارزانترین و گرانترین دانشگاه‌ها در کشور کانادا
  • دانشجویان دانشگاه‌های کانادا چه هزینه‌هایی را در پیش دارند؟
  • کار دانشجویی چقدر از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد؟
  • راهکارهایی برای صرفه‌جویی برای دانشجویان بین‌المللی

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به چه مواردی بستگی دارد؟

موارد مختلفی می‌توانند بر هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا در هنگام تحصیل اثر بگذارند؛ سبک زندگی شما، شهر محل اقامت، محل اسکان، رشتهٔ درسی و دانشگاه انتخابی شما از تأثیرگذارترین این عوامل هستند.

سبک زندگی
می‌توان گفت سبک زندگی تمامی عاداتی را شامل می‌شود که زندگی روزمرهٔ شما را تشکیل می‌دهند. که بر هزینه زندگی دانشجویی در کانادا مؤثر خواهد بود. برای مثال برخی افراد ترجیح می‌دهند برای جابه‌جایی در شهر از وسایل نقلیهٔ عمومی استفاده کنند، برخی افراد از تاکسی استفاده می‌کنند و برخی افراد با دوچرخه به محل مورد نظرشان می‌روند. چنین عاداتی می‌توانند اثر بسیار پررنگی بر هزینه‌های زندگی دانشجویی شما داشته باشند.
شما همچنین باید عادات خود را در مورد خورد و خوراک نیز لحاظ کنید. آیا معمولاً تمایل دارید از غذای سلف دانشگاه استفاده کنید؟ اغلب خودتان آشپزی می‌کنید یا در رستوران غذای آماده سفارش می‌دهید؟ آیا سبک تغذیه‌ای خاصی دارید؟ اصلاح عادات خورد و خوراک می‌توانند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهند.

شهر محل اقامت
درست مانند کشور خودمان ایران، در کانادا نیز میزان خرج و مخارج در شهرهای مختلف متفاوت است. طبیعتاً در شهرهای بزرگ‌تر مانند تورنتو یا ونکوور مخارج زندگی بالاتر هستند؛ در حالی که زندگی در شهرهای کوچک‌تر یا شهرهای برخی استان‌های کانادا هزینه‌های کمتری به همراه دارد.

محل اسکان
مبلغ اجارهٔ خانه همواره یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های ماهانهٔ افراد است. البته معمولاً خوابگاه‌های دانشجویی به شما امکان می‌دهند با هزینهٔ کمتر در محلی نزدیک به دانشگاه اسکان پیدا کنید. همچنین شریک شدن یک آپارتمان با دانشجویان دیگر نیز می‌تواند هزینه‌های زندگی شما را تا حد چشمگیری کاهش دهد.
خوشبختانه فرهنگ زندگی با هم اتاقی تا حد زیادی در کشور کانادا و در بین دانشجویان این کشور نهادینه شده‌است؛ تا حدی که وبسایت‌های بسیاری به شما امکان می‌دهند محل مناسبی برای زندگی پیدا کنید. شما از طریق این سایت‌ها می‌توانید برای خانهٔ خود هم اتاقی پیدا کنید یا یک اتاق از یک خانه را اجاره کنید.
یکی دیگر از راه‌های اسکان در کانادا روشی به نام Homestay است. در این روش شما می‌توانید در خانهٔ یکی از خانواده‌های شهروند کانادا یک اتاق اجاره کنید. معمولاً در این روش خانوادهٔ میزبان تا حدی در قبال خورد و خوراک شما مسئول هستند.

رشتهٔ درسی
بدیهی است که شهریهٔ رشته‌های درسی با یکدیگر متفاوت هستند. که بر هزینه زندگی دانشجویی درکانادا بی تأثیر نیست. همچنین طول دورهٔ تحصیل نیز می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین بهتر است حتماً در مورد میانگین مبلغ شهریهٔ رشتهٔ مورد نظرتان اطلاعات کافی داشته باشید. لیستی از میانگین شهریهٔ محبوب‌ترین رشته‌های درسی را در جدول زیر آورده‌ایم:

دانشگاه محل تحصیل
بسیاری از دانشگاه‌های کانادا در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان جای گرفته‌اند و به همان نسبت که تجربهٔ تحصیلی منحصربه‌فردی به دانشجویان ارائه می‌دهند، شهریهٔ نسبتاً بالایی نیز دارند. با این وجود بسیاری از دانشگاه‌های محبوب کانادا شهریه‌های مقرون به صرفه و اقتصادی دارند. توصیه می‌کنیم حتماً میانگین شهریه‌های دانشگاه مورد نظر خود را در نظر داشته باشید.

میانگین هزینه ماهانه و سالانه زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟

هزینه‌ زندگی دانشجویی در کانادا بطور ماهانه، موارد مختلفی از قبیل اجارهٔ خوابگاه یا خانه، خورد و خوراک، رفت و آمد، هزینهٔ اینترنت و تلفن همراه و سایر هزینه‌های ماهانه را شامل می‌شود. همان‌طور که گفتیم استان و شهر محل اقامت شما تأثیر بسیار مهمی بر میانگین هزینه‌های ماهانهٔ شما خواهد داشت.
جدول زیر فهرستی از میانگین هزینه‌های ماهانه زندگی دانشجویان در استان‌های کاناداست؛ تمامی مبالغ بر اساس دلار کانادا و مربوط به سال ۲۰۲۲ هستند:

در نظر داشته باشید که این جدول هزینه‌هایی نظیر خرید البسه، مسافرت یا تفریحات پرهزینه را شامل نمی‌شود.

هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا چقدر است؟

برخی از شهرهای کشور کانادا در بین ایرانیان از محبوبیت بیشتری برخوردارند؛ در ادامه میانگین هزینه زندگی دانشجویی در پرطرفدارترین شهرهای این کشور را بررسی می‌کنیم:

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا
میانگین هزینه زندگی دانشجویی در کانادا در پرطرفدارترین شهرها

گرانترین و ارزانترین شهرهای کانادا برای تحصیل

همان‌طور که گفتیم میانگین هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا به موارد بسیار مختلفی بستگی دارد؛ برخی از این موارد تحت تأثیر عادات و سبک زندگی دانشجو هستند و بعضی به دانشگاه انتخابی، رشته، شهر و استان محل تحصیل مربوط می‌شوند.
با در نظر گرفتن این نکته به‌طور کلی می‌توان گفت تورنتو و ونکوور گران‌ترین شهرهای کشور کانادا برای زندگی دانشجویی هستند. در مقابل شهرهای کبک، اونتاریو و آلبرتا جزو شهرهای کم هزینه و اقتصادی محسوب می‌شوند.

ارزانترین و گرانترین دانشگاه ها در کشور کانادا

شهریهٔ دانشگاه یکی از اصلی‌ترین و می‌توان گفت سنگین‌ترین هزینه‌های زندگی دانشجویان ایرانی در کاناداست؛ به همین علت بسیار مهم است که هنگام انتخاب دانشگاه حتماً شهریهٔ آن را برای رشتهٔ خود به خوبی بررسی کنید.
در ادامه چند مورد از گران‌ترین و ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا را آورده‌ایم:

ارزانترین و گرانترین دانشگاه ها در کشور کانادا

دانشجویان دانشگاه های کانادا چه هزینه هایی را در پیش دارند؟

علاوه بر موارد پایه‌ای مانند خوراک و مسکن، دانشجویان دانشگاه‌های کانادا هزینه‌های دیگری نیز در پیش روی خود دارند. در ادامه به جزئیات تمامی هزینه‌های اساسی دانشجویان در کانادا می‌پردازیم:

هزینه‌های مسکن دانشجویان در کانادا
خوشبختانه، همان‌طور که می‌توانید از بین دانشگاه‌های گران یا ارزان در کانادا یکی را انتخاب کنید، در مورد خوابگاه و محل اقامت نیز می‌توانید از بین گزینه‌های بسیار زیادی انتخاب کنید.
گزینه‌های اصلی مسکن برای دانشجویان در کانادا عبارت‌اند از:

  • محل اقامت دانشجویی: بین ۲۵۰ تا ۶۲۵ دلار کانادا در ماه
  • اقامتگاه‌های دانشگاهی (Homestay): بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار کانادا در ماه
  • اجاره و اشتراک آپارتمان: بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار کانادا در ماه؛ البته قیمت اجاره به موقعیت و امکانات آپارتمان بستگی دارد. اگر یک آپارتمان یک اتاقه را انتخاب کنید، ممکن است مجبور شوید اجاره‌ای بیش از ۱۰۰۰ دلار کانادا در ماه بپردازید.

هزینه‌های خورد و خوراک دانشجویان در کانادا
خوشبختانه اگر اهل آشپزی کردن باشید هزینه زیادی برای غذا صرف نمی‌کنید؛ بلکه فقط حدود ۳۰۰ دلار کانادا در ماه برای خرید از سوپر مارکت و خواربار فروشی‌های محلی هزینه خواهید کرد. برخی از ارزان‌ترین سوپرمارکت‌های Canadian Superstore, Walmart و No Frills از ارزان‌ترین سوپرمارکت‌های در سراسر کانادا هستند.
با این حال، اگر تمایل داشته باشید در یک رستوران غذا بخورید، باید برای هر وعدهٔ غذایی مبلغی حدود ۱۰ تا ۲۵ دلار کانادا بپردازید. یک وعده غذایی سه قسمتی (پیش غذا، غذای اصلی و دسر) برای دو نفر در یک رستوران عادی بین ۵۰ تا ۶۵ دلار کانادا هزینه دارد.

هزینه‌های رفت و آمد دانشجویان در کانادا
یکی از مزیت‌های تحصیل در کانادا این است که دانشجویان ۱۸ تا ۲۵ ساله از تخفیفی ویژه برای خرید بلیط‌های وسایل حمل و نقل عمومی برخوردار می‌شوند.

  • هزینهٔ کامل یک بلیط یک ماههٔ حمل و نقل عمومی معادل ۹۰ دلار کانادا در ماه بوده و یک بلیط یک طرفه معادل ۳ دلار کانادا است.
  • تاکسی نیز یکی از روش‌های مناسب برای عبور و مرور شهری است و کرایهٔ تاکسی با نرخ ۲ تا ۶ دلار کانادا به ازای هر یک کیلومتر از مسیر محاسبه می‌شود.

هزینه‌های بیمه درمانی دانشجویان در کانادا
دانشجویان بین‌المللی در کانادا باید بیمه درمانی خصوصی خود را خریداری کنند؛ بنابراین، به محض ورود به کانادا، باید با وزارت بهداشت در استان یا قلمرو تماس بگیرید تا بررسی کنید که آیا نیاز به خرید بیمه درمانی اضافی دارید یا خیر. برخی از استان‌های کانادا دانشجویان بین‌المللی را از خرید بیمه درمانی معاف می‌کنند.
هزینه بیمه درمانی بسته به ارائه دهندگان و پوشش پزشکی متفاوت است و ممکن است مبلغی بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در سال باشد.

هزینه‌های اینترنت و تلفن همراه دانشجویان در کانادا
هزینه‌های مربوط به تلفن همراه تا حد زیادی به اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات بستگی دارند. ROGERS, BELL و TELUS و Koodo Mobile از معروف‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در کانادا هستند. اپراتورهای تلفن همراه بسته‌های مکالمه، اینترنت، پیامک و … به مشتریان خود ارائه می‌دهند. به‌طور کلی هزینه‌های مربوط به تلفن همراه ماهانه بین ۲۰ تا ۹۰ دلار خواهند بود.
هزینهٔ بسته‌ها و اشتراک اینترنت همراه ماهانه بین ۵۰ تا ۷۰ دلار کانادا متفاوت است.

هزینه‌های آب، برق و گاز دانشجویان در کانادا
بسته به اینکه چه نوعی از اسکان را انتخاب کرده‌اید، مبلغ هزینه‌های سرویس‌های آب، برق و گاز متفاوت خواهند بود. برای مثال دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی مبلغ جداگانه‌ای برای این سرویس‌ها پرداخت نخواهند کرد؛ در حالی که هزینهٔ سرویس‌های آب، برق و گاز برای کسانی که اتاق یا آپارتمان اجاره کرده‌اند ماهانه در حدود ۱۷۰ دلار است.

هزینه‌های کتب و وسایل جانبی تحصیلی دانشجویان در کانادا
هزینه کتاب و سایر تجهیزات آموزشی نیز یکی از هزینه اضافی است و باید توسط دانشجویان مدیریت شود.
محدوده مبلغی که برای کتاب‌ها و لوازم مطالعه صرف می‌شود از ۵۰۰ دلار کانادا تا ۱۵۰۰ دلار کانادا متغیر است. علاوه بر منابع درسی کاغذی مانند کتب و جزوه‌ها، دانشجویان می‌توانند به کتاب‌های الکترونیکی و مطالب آنلاین به اشتراک گذاشته شده توسط مؤسسات نیز مراجعه کنند.

سایر هزینه‌های دانشجویان در کانادا
علاوه بر هزینه‌های فوق‌الذکر، دانشجویان باید مقداری مبلغ اضافی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار کانادا برای هزینه‌های متفرقهٔ خود نیز داشته باشند. این هزینه شامل مبلغی است که برای اوقات فراغت، سرگرمی، ورزش، پوشاک، خرید و غیره صرف می‌شود.
به عنوان مثال هزینه بلیط سینما در کانادا بین ۱۲ تا ۱۴ دلار کانادا می‌باشد و ممکن است ماهانه بین ۲۵ تا ۸۰ دلار صرف خرید البسه کنید.

کار دانشجویی چقدر از هزینه های زندگی را پوشش می‌دهد؟

برای رفع مشکل یا موضوع هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، یکی از بهترین مزیت‌های تحصیل در کشور کانادا این است که دانشجویان در هفته ۲۰ ساعت حق کار کردن دارند. این تایم کاری به شما کمک می‌کند در حین تحصیل درآمدزایی داشته باشید و بتوانید به بهترین نحو ممکن هزینه‌های خود را مدیریت کنید. علاوه بر این، ساعات مجاز کار کردن برای دانشجویان در تعطیلات تابستان و کریسمس به ۴۰ ساعت افزایش پیدا می‌کند.
تقریباً هیچ محدودیتی در رابطه با محل و نوع کاری که انتخاب می‌کنید وجود ندارد؛ شما می‌توانید در محوطهٔ دانشگاه و در کافهٔ کمپ دانشگاه مشغول به کار شوید، یا اینکه در دانشگاه به عنوان دستیار آزمایشگاه یا بخش‌های اداری مشغول شوید. همچنین فرصت‌های شغلی بسیار زیادی خارج از دانشگاه موجود هستند؛ به‌طور کلی می‌توان گفت هرچه تسلط شما بر زبان انگلیسی بیشتر باشد، از بین موقعیت‌های شغلی بیشتری می‌توانید انتخاب کنید.
همان‌طور که گفتیم فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای دانشجویان موجود هستند، دستمزد کار دانشجویی بسته به محل و کار شما متفاوت خواهد بود؛ اما به‌طور میانگین بین ۱۲ تا ۲۰ دلار در ساعت درآمد خواهید داشت. بر همین اساس شما می‌توانید ماهانه بین۹۶۰ تا ۱٬۶۰۰ دلار درآمد داشته باشید.

راهکارهایی برای صرفه‌جویی برای دانشجویان بین المللی

با در نظر گرفتن انواع هزینه‌های اجباری برای دانشجویان دانشگاه‌های کانادا، بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای کم کردن هزینه‌ها یا روش‌های برای کسب درآمد هستند. مؤثرترین کارهایی که می‌توانید کم کردن هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا انجام دهید عبارت‌اند از:

اخذ بورسیه دانشجویی
کانادا کشوری بسیار پهناور با اقتصادی پویا و سالم است. تحصیلات دانشگاهی از نظر مردم و دولت کانادا بسیار ارزشمندند؛ به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان ارائه می‌دهند.
بیش از ۸۰۰ بورسیه تحصیلی در کشور کانادا به دانشجویان بین‌المللی اختصاص داده شده‌اند. مبلغ این بورسیه‌ها و مواردی که تحت پوشش بورسیه قرار می‌گیرند متفاوت است؛ اما قطعاً اخذ بورسیهٔ تحصیلی می‌تواند اثر پررنگی بر کاهش هزینه‌های زندگی شما داشته باشد.
بورسیه‌های تحصیلی کانادا اغلب شهریه، بیمهٔ درمانی دانشجو و درصد قابل توجهی از هزینه‌های روزمرهٔ زندگی را شامل می‌شود.

تخفیف‌های ویژه دانشجویان
در کشور کانادا دانشجویان بین‌المللی برای بسیاری از رستوران‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و روش‌های حمل و نقل عمومی مشمول تخفیف‌های دانشجویی می‌شوند. همچنین برخی از هزینه‌های موبایل و اینترنت نیز برای دانشجویان بین‌المللی با تخفیف ارائه می‌شوند. برای دریافت این تخفیف‌ها کافی است کارت مخصوص را دریافت کنید که می‌دهد شما یک دانشجوی بین‌المللی هستید.
مطرح‌ترین مراکزی که برای دانشجویان بین‌المللی تخفیف ویژه ارائه می‌دهند عبارت‌اند از:

  • پوشاک: فروشگاه‌های آدیداس، تاپ شاپ، گپ، نایک و H&M
  • تردد و مسافرت: Air Canada, Booking.com, Viator, Flight Center
  • وسایل الکترونیکی: فروشگاه‌های اپل، اچ پی، لنوو و سامسونگ
  • خوراک: رستوران‌های مک دونالد، برگر کینگ، کی اف سی و Subway
  • محصولات آرایشی: فروشگاه‌های MAC, Urban Decay

شغل‌های پاره‌وقت حین تحصیل
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یکی از بهترین راه‌های اخذ درآمد حین تحصیل، کار پاره وقت است. دانشجویان بین‌المللی اغلب به راحتی می‌توانند کار پاره وقت پیدا کرده و مشغول به کار شوند. شما با دریافت ویزای تحصیلی خود اجازه دارید در زمان‌های تعطیلات (مانند فصل تابستان و تعطیلات کریسمس) ۴۰ ساعت در هفته و در ماه‌های تحصیلی ۲۰ ساعت در هفته کار کنید.
شما هیچ‌گونه محدودیتی در قبال محل کار انتخابی خود نخواهید داشت؛ البته بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند در دانشگاه یا کمپ دانشگاه به کار مشغول شوند.

وام دانشجویی
یکی دیگر از راه‌های تأمین مالی تحصیل در کانادا، انتخاب وام دانشجویی است. دو نوع اصلی وام دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا وجود دارد:

وام‌های دانشجویی فدرال
برنامهٔ «کمک مالی دانشجویی کانادا» کمک‌های مالی و وام‌های مختلف دانشجویی را به دانشجویان تمام وقت و پاره وقت ارائه می‌دهد. این برنامهٔ وام فدرال از طریق دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی که نیاز به وام قابل بازپرداخت دارند ارائه می‌شود.
مبلغی که از وام‌های دانشجویی فدرال در کانادا دریافت می‌کنید به عواملی مانند استان یا محل سکونت شما، درآمد خانواده، هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و … بستگی دارد. این وام‌ها عمدتاً برای دانشجویان بین‌المللی که دارای وضعیت محافظت‌شده مانند پناهندگی‌اند در دسترس هستند.

وام دانشجویی خصوصی
وام‌های دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا در درجهٔ اول وام‌های خصوصی است که توسط ارائه دهندگان وام تحصیلی متخصص ارائه می‌شوند. دانشجویان بین‌المللی که دوره‌های مختلف تحصیلی خود را در دانشگاه‌های تأیید شده در کانادا می‌گذرانند، واجد شرایط درخواست وام دانشجویی در کانادا هستند.
برای دریافت وام دانشجویی خصوصی باید یک ضامن داشته باشید؛ کسی که مسئولیت بازپرداخت وام شما را در صورت عدم توانایی مالی شما به عهده بگیرد. با این حال، سازمان‌هایی مانند MPOWER Financing وجود دارند که وام‌های دانشجویی را به دانشجویان بین‌المللی بدون ضامن ارائه می‌دهند.
توصیه می‌کنیم حتماً قبل از نهایی کردن وام‌های دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا، واجد شرایط بودن، شرایط و مزایای وام خود را بررسی کنید.

چند نکته برای دانشجویان بین المللی

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، همیشه باید برای هزینه‌های ماهانهٔ خود بودجه در نظر بگیرید تا بیش از آنچه برنامه‌ریزی کرده‌اید خرج نکنید. بودجه بندی راهی عالی برای صرفه جویی در پول و گرفتن تصمیمات مالی عاقلانه است.
در اینجا چند نکته درمورد بودجه برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا آورده‌ایم:

  • حواستان به دخل و خرجتان باشد. یک برنامهٔ بودجهٔ دقیق تنظیم کنید و میزان پس‌انداز خود را تعیین کنید.
  • تفاوت بین نیاز و خواسته را درک کنید. مجبور نیستید هر ماه لباس نو بخرید، چیزهایی را که می‌توانید بدون آن‌ها زندگی کنید، کنار بگذارید. پول خود را برای چیزهایی که نیاز دارید خرج کنید، نه چیزهایی که هوس کرده‌اید یا دلتان می‌خواهد.
  • فهرستی از درآمد و هزینه‌های خود تهیه کنید. پولی را که می‌خواهید برای لباس، خواربار، اجارهٔ خانه و حمل و نقل خرج کنید کنار بگذارید. هزینه‌های بیشتر را محدود کنید و به برنامهٔ خود پایبند باشید.
  • همواره به دنبال فرصت‌هایی برای کسب درآمد باشید. شما می‌توانید در تحقیقات بازار شرکت کنید، به عنوان یک نویسندهٔ فریلنسر کار کنید، وبلاگ نویس یا مدیر رسانه‌های اجتماعی شوید، یا آموزش آنلاین انجام دهید.
  • برای فعالیت‌های اجتماعی، سرگرمی‌ها یا موارد اضطراری، پول پس‌انداز کنید. هنگامی که به عنوان دانشجو در کشور دیگری زندگی می‌کنید، بهتر است با دقت بسیار بالایی مخارج خود را پیگیری کنید تا بیش از حد خرج نکنید.


کلام آخر

در این مقاله جزئیات هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا را برایتان شرح دادیم. امیدواریم این مقاله پاسخگوی سؤالات شما بوده باشد؛ شما همچنین می‌توانید برا اطلاعات تکمیلی بخش سؤالات متداول را مطالعه کنید یا با مشاوران ما در مؤسسهٔ آباد سفیران کهن در تماس باشید.

سوالات متداول:

آیا کانادا برای زندگی کشور گرانی است؟
باید در نظر داشته باشید که کانادا یک کشور جهان اول است؛ به همین دلیل قطعاً یکی از ارزان‌ترین کشورها برای زندگی پ تحصیل محسوب نمی‌شود. با این حال اگر هزینه‌های خود را به خوبی مدیریت کنید، تحصیل و زندگی در این کشور قابل مدیریت و مقرون به صرفه است.

گران‌ترین شهرهای کانادا برای دانشجویان بین‌المللی کدامند؟
بیشترین هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در شهرهای تورنتو و ونکوور است. با این حال، هنوز هم می‌توانید با بهینه‌سازی هزینه‌ها و مدیریت آن‌ها، هزینه‌های شهرهای گران کانادا را پوشش داد.

ارزان‌ترین شهرهای کانادا برای دانشجویان بین‌المللی کدامند؟
اگرچه هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان در شهرهای بزرگ بالا است، اما شهرهایی مانند کبک، انتاریو، آلبرتا و غیره به مراتب ارزان‌تر هستند و در عین حال تجربه لذت بخشی از اقامت و تحصیل را ارائه می‌دهند.

هزینه‌های کلی ماهانه در کانادا برای دانشجویان چیست؟
هزینه‌های ماهانه در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی شامل مواردی مانند اجاره (ماهانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار کانادا)، غذا (ماهانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار کانادا)، لوازم التحریر و کتب درسی (ماهانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار)، هزینه‌های حمل و نقل (ماهانه بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار کانادا) هستند.
البته دانشجویان برخی مخارج دیگر مانند هزینهٔ بیمهٔ درمانی، شهریهٔ دانشگاه، هزینهٔ اینترنت و تلفن همراه و … را نیز در پیش دارند. جزئیات این مخارج در مقاله ذکر شده‌اند.

حداقل پولی که برای زندگی راحت در کانادا نیاز دارید چقدر است؟
بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط شرکت خدمات مالی ادوارد جونز، هزینهٔ زندگی (بدون در نظر گرفتن مالیات) معادل ۱۰۰ هزار دلار کانادا در سال برای هر نفر است. البته این مبلغ برای شهرها و استان‌های مختلف ممکن است تا حد زیادی کمتر یا بیشتر باشد.

یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد؟
به‌طور متوسط، دستمزد هر ساعت کار در کانادا حدود ۱۲ تا ۲۰ دلار کانادا است. شما مجازید در هفته ۲۰ ساعت کار کنید؛ یعنی درآمد ماهانهٔ شما چیزی در حدود ۹۶۰ تا ۱٬۶۰۰ دلار خواهد بود.
برخی از موقعیت‌های کاری، مانند کمک کردن به استادتان در تحقیقاتش، نیازی به مجوز کار ندارند. البته برای انجام این نوع کار در محوطهٔ دانشگاه دستمزد کمتری دریافت خواهید کرد.

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، چقدر پول برای تحصیل در کانادا نیاز دارم؟
هزینه تحصیل بسته به استانی که در آن اقامت دارید، دانشگاه محل تحصیل شما، رشته انتخاب شده و … متفاوت است. علاوه بر شهریهٔ دوره، باید بودجهٔ کافی برای مدیریت هزینه‌های زندگی، هزینهٔ سفر، هزینهٔ حمل و نقل، بیمهٔ درمانی و هزینه‌های متفرقه نیز داشته باشید.
اگر در کبک زندگی می‌کنید، به غیر از هزینه‌های تحصیل، باید حداقل یازده هزار دلار سرمایه داشته باشید. حداقل سرمایه مورد نیاز در خارج از کبک ده هزار دلار است.
مخارج دانشجویان بین‌المللی در کانادا با جزئیات کامل در مقاله ذکر شده‌اند.

چه مدارکی به عنوان مدرک مالی برای تحصیل در کانادا مورد نیاز است؟
شما باید ثابت کنید که سرمایهٔ مالی کافی برای مدیریت هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی خود در طول تحصیل در کانادا دارید. هنگامی که برای ویزای تحصیلی کانادا درخواست می‌کنید، باید این مدارک لازم را ارائه دهید:

  • صورت حساب بانکی چهارماهه
  • حسابی به نام شما در یک بانک کانادایی
  • گواهی سرمایه‌گذاری تضمین شده
  • گواهی وام تحصیلی و بورسیه تحصیلی (در صورت وجود)
  • فیش حقوقی شهریه
  • نامه ای از شخص یا سازمانی که به شما پول قرض می‌دهد
  • برنامه آموزشی با بودجه کانادا

چگونه هزینه‌های زندگی در کانادا را مدیریت کنیم؟
هنگامی که در یک مؤسسه در کانادا ثبت نام کردید، می‌توانید در حین تحصیل شغل پاره وقت داشته باشید. هر دو گزینه شغلی پاره وقت در دانشگاه و خارج از دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا در دسترس هستند.
حداکثر مدت زمانی که می‌توانید به عنوان کارمند پاره وقت کار کنید ۲۰ ساعت در هفته است. ساعات کار را می‌توان در تعطیلات به ۴۰ ساعت افزایش داد. در همین حال، می‌توانید برای بورسیه‌هایی که بر اساس عملکردتان در مؤسسات آموزش عالی مناسب‌تر هستند، درخواست دهید.

چگونه می‌توانم قبل از برنامه‌ریزی برای تحصیل در کانادا از نظر مالی آماده شوم؟
قبل از مهاجرت به کانادا برای تحصیلات عالی، هزینه کلی تحصیل در کانادا را مشخص کنید. به غیر از هزینه تحصیل، از هزینه‌های اقامت، هزینه‌های سفر، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه غذا، بیمه و هزینه‌های متفرقه در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مطلع شوید.
بر اساس هزینه کلی، اطمینان حاصل کنید که بودجه کافی برای مدیریت اقامت در کانادا در طول اتمام دوره تحصیلی خود را دارید. در صورت نیاز با یک مشاور مالی صحبت کنید تا بدانید چگونه هزینه‌های خود را مدیریت کنید. در صورتی که پذیرش شما در کانادا تأیید شده باشد، می‌توانید برای وام تحصیلی و بورسیه تحصیلی نیز درخواست دهید.

چه نوع خوابگاهی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا وجود دارد؟
اکثر کالج‌ها و دانشگاه‌ها در کانادا امکانات خوابگاه در محوطه دانشگاه را با هزینه‌ای مقرون به صرفه به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. دانشجویان همچنین می‌توانند در خارج از دانشگاه خانه یا اتاق اجاره کنند. محل اقامت را می‌توان بر اساس بودجه، مکان و ترجیح دانشجویان تعیین کرد.

پذیرش تحصیلی از کانادا

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان مشاوره کن
بارگذاری...