مؤسسه آباد سفیران کهن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
AskVisa-Logo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کشور ایتالیا هدف بسیاری از دوست‌داران این رشته‌های محبوب است. قبولی در آزمون آیمت یکی از راه‌های تحقق بخشیدن به این هدف است.
اگر شما نیز قصد مهاجرت به ایتالیا و تحصیل در رشتهٔ دندانپزشکی یا پزشکی را دارید، برای اطلاع یافتن از چون و چرای آزمون IMAT در این مقاله با ما همراه باشید.
مشاوران ما در askvisa به سؤالات شما در مورد آزمون آیمت پاسخ می‌دهند و در مراحل آمادگی این آزمون با شما همراه خواهند بود.

آزمون IMAT چیست؟

آزمون آیمت امتحانی کتبی و بین‌المللی است که هر ساله به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی برگزار می‌شود. قبولی در آزمون آیمت به شما امکان تحصیل در رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی در برخی از دانشگاه‌های کشور ایتالیا را به شما می‌دهد. در سال گذشته حدود یازده هزار نفر از سراسر کرهٔ زمین در آزمون آیمت ثبت‌نام کرده‌اند و تقریباً ۷۵۰۰ نفر در آزمون حاضر شده‌اند.
تحصیل در رشتهٔ پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا مزیت بزرگی محسوب می‌شود؛ چرا که رشتهٔ پزشکی در این کشور از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.
شهریهٔ رشته پزشکی در ایتالیا سالانه بین هزار تا ۳ هزار یورو است. همچنین بسیاری از دانشجویان امکان اخذ بورسیه استانی را دارند؛ در صورت دریافت این بورسیه نه تنها تحصیل شما کاملاً رایگان می‌شود، بلکه دولت ایتالیا هر سال تا حداکثر ۶ هزار یورو به عنوان کمک هزینهٔ مخارج زندگی به شما پرداخت می‌کند.

سؤالات آزمون آیمت

در آزمون IMAT شما ۱۰۰ دقیقه زمان دارید تا به ۶۰ سؤال پاسخ دهید. این سؤالات در چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. اطلاعات عمومی و استدلال منطقی؛ شامل ۲۲ سؤال دررابطه‌با تاریخ، فلسفه، ادبیات و سؤالاتی برای سنجش حل مسئله و تفکر انتقادی.
  2. زیست‌شناسی؛ شامل ۱۸ سؤال دررابطه‌با زیست‌شناسی سلولی، بیوشیمی موجودات زنده، تولیدمثل، ژنتیک و وراثت، تکامل و محیط زیست، آناتومی بدن انسان و حیوانات و فیزیولوژی بدن انسان و حیوانات.
  3. شیمی؛ شامل ۱۲ سؤال دررابطه‌با ترکیبات ماده، جدول تناوبی، پیوندهای شیمیایی، ساختارهای اتم، مبانی شیمی معدنی، واکنش‌های شیمیایی و استوکیومتری، اسید و باز، اکسیداسیون و احیا و مبانی شیمی آلی.
  4. ریاضیات و فیزیک؛ شامل ۸ سؤال، مباحث فیزیک شامل فیزیک سینماتیک، آشنایی با یکاها و روش‌های اندازه‌گیری، دینامیک، ترمودینامیک، مکانیک سیالات، الکترودینامیک، الکترواستاتیک و مباحث ریاضی شامل جبر، مجموعه‌های عددی، ریاضی کاربردی، هندسه، آمار و احتمال.

نکتهٔ قابل توجه این است که شما برای حل سؤالات به ماشین حساب دسترسی نخواهید داشت.

تفاوت آزمون آیمت و آلفا تست

این دو آزمون تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. مباحث این دو آزمون کاملاً یکسان هستند. همچنین طول مدت آزمون و تعداد سؤالات نیز مشابه‌اند.
می‌توان گفت آزمون آیمت نسخهٔ بین‌المللی آلفا تست است. آلفا تست در ایتالیا برگزار می‌شود و سؤالات آن به زبان ایتالیایی طرح شده‌اند؛ درحالی‌که آزمون IMAT به زبان انگلیسی است و در بسیاری از شهرهای جهان و به‌صورت هم‌زمان و هماهنگ برگزار می‌شود.
زمان برگزاری آزمون IMAT و آلفا تست نیز متفاوت است. آزمون آلفا تست اغلب حدوداً چند روز قبل از آیمت برگزار می‌شود.
قبولی در هرکدام از این دو آزمون به شما این امکان را می‌دهد تا در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در بعضی از دانشگاه‌های کشور ایتالیا تحصیل کنید؛ البته شما پس از قبولی در آزمون IMAT به زبان انگلیسی تحصیل خواهید کرد.

منابع آزمون آیمت

کتب متعددی در بازار وجود دارند که افراد متقاضی می‌توانند با مطالعهٔ آن‌ها خود را برای شرکت در آزمون آیمت آماده کنند؛ اما باید در نظر داشته باشید که آزمون IMAT منبع مشخص و تأیید شده‌ای ندارد.
آزمون آیمت برای افرادی طراحی می‌شود که دبیرستان خود را به پایان رسانده‌اند و مدرک دیپلم خود را کسب کرده‌اند. البته دانش‌آموزانی که در شرف فارغ‌التحصیلی هستند و افرادی که سال‌ها پیش مدرک دیپلم خود را گرفته‌اند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
با در نظر گرفتن این مسئله، طبیعی است که سؤالات آزمون آیمت به گونه‌ای طراحی شوند که افراد بتوانند نمرهٔ قبولی را با دانش رایج دبیرستان به دست بیاورند. البته بخش اول آزمون که مربوط به سنجش اطلاعات عمومی و قدرت استدلال افراد است ارتباط چندانی با تحصیلات مدرسه ندارد و راهی برای سنجیدن توانایی تفکر منطقی افراد است.
شما می‌توانید با مرور سرفصل‌های آزمون که پیش‌تر به آن‌ها پرداختیم خود را برای شرکت در آزمون IMAT آماده کنید.
توصیه می‌کنیم برای تسلط بیشتر بر سؤالات این آزمون، سؤالات آزمون‌های قبلی IMAT را مطالعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند با سبک سؤالات بهتر آشنا شوید و آمادگی بیشتری برای شرکت در این آزمون داشته باشید.

انتخاب دانشگاه برای آزمون آیمت

یکی از تفاوت‌های مهم کنکور کشور ایران و آزمون آیمت، زمان انتخاب دانشگاه است. در کنکور شما پس از مشاهدهٔ نتیجهٔ کنکور، دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید؛ اما در آزمون انتخاب دانشگاه هنگام ثبت نام آزمون و قبل از برگزاری آیمت انجام می‌شود، نه پس از آن.
به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً پیش از ثبت نام در این آزمون، دانشگاه‌ها و حداقل نمرهٔ قبولی آن‌ها را بررسی کنید؛ چرا که نمرهٔ قبولی دانشگاه‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و اگر نمرهٔ شما به اندازهٔ کافی خوب نباشد مجبور می‌شوید یک بار دیگر در آزمون شرکت کنید.

نمره‌بندی و حداقل نمرهٔ قبولی IMAT در سال ۲۰۲۱

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، آزمون IMAT شامل ۶۰ سؤال در چهار بخش است. سؤالات آزمون IMAT به‌صورت ۵ گزینه‌ای هستند. هر جواب درست ۱٫۵ نمره دارد و هر پاسخ غلط ۰٫۴ نمره از امتیاز نهایی شما کم می‌کند. بر این اساس حداکثر امتیاز ممکن در این آزمون نمرهٔ ۹۰ است.
قبولی در آزمون آیمت تا حد زیادی مشابه کنکور است. مهم نیست که شما به چند سؤال پاسخ صحیح داده‌اید و چه نمره‌ای کسب کرده‌اید، بلکه رتبهٔ نهایی شما در آزمون تعیین‌کنندهٔ قبول یا رد شدن شما است.
همچنین دانشگاه انتخابی شما نیز بر احتمال قبولی تأثیر دارد. ممکن است نمره و رتبهٔ شما برای قبولی در بعضی از دانشگاه‌ها کافی نباشد؛ اما بتوانید به راحتی در سایر دانشگاه‌ها قبول شوید. بهتر است قبل از انتخاب دانشگاه، مواردی مانند لیست قبولی‌های سال گذشته و میانگین نمرهٔ قبولی آن دانشگاه را در نظر داشته باشید.
با همهٔ این‌ها، نمره ۴۵ یا بالاتر در آزمون آیمت یک نمرهٔ خوب محسوب می‌شود و احتمال قبولی شما را تا حد زیادی بالا می‌برد.

askvisa

همین الان مشاوره کن
بارگذاری...