مؤسسه آباد سفیران کهن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
AskVisa-Logo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل در کانادا و زندگی در کشور کانادا قطعاً برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند یکی از اولین و بهترین مقصدها است؛ البته شاید هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا اندکی نگران‌کننده باشد. با این حال در این مقاله جزئیات این هزینه‌ها و راه‌های کسب درآمد در دوران تحصیل را برای شما آورده‌ایم.
همچنین مشاوران ما در askvisa آمادهٔ راهنمایی شما هستند.

در این مقاله می‌خوانید:
1. هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به چه مواردی بستگی دارد؟
2. میانگین هزینه ماهانه و سالانه زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟
3. هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا چقدر است؟
4. گرانترین و ارزانترین شهرهای کانادا برای تحصیل
5. ارزانترین و گرانترین دانشگاه‌ها در کشور کانادا
6. دانشجویان دانشگاه‌های کانادا چه هزینه‌هایی را در پیش دارند؟
7. کار دانشجویی چقدر از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد؟
8. راهکارهایی برای صرفه‌جویی برای دانشجویان بین‌المللی

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به چه مواردی بستگی دارد؟
موارد مختلفی می‌توانند بر هزینه‌های دانشجویان در هنگام تحصیل اثر بگذارند؛ سبک زندگی شما، شهر محل اقامت، محل اسکان، رشتهٔ درسی و دانشگاه انتخابی شما از تأثیرگذارترین این عوامل هستند.

سبک زندگی
می‌توان گفت سبک زندگی تمامی عاداتی را شامل می‌شود که زندگی روزمرهٔ شما را تشکیل می‌دهند. برای مثال برخی افراد ترجیح می‌دهند برای جابه‌جایی در شهر از وسایل نقلیهٔ عمومی استفاده کنند، برخی افراد از تاکسی استفاده می‌کنند و برخی افراد با دوچرخه به محل مورد نظرشان می‌روند. چنین عاداتی می‌توانند اثر بسیار پررنگی بر هزینه‌های زندگی دانشجویی شما داشته باشند.
شما همچنین باید عادات خود را در مورد خورد و خوراک نیز لحاظ کنید. آیا معمولاً تمایل دارید از غذای سلف دانشگاه استفاده کنید؟ اغلب خودتان آشپزی می‌کنید یا در رستوران غذای آماده سفارش می‌دهید؟ آیا سبک تغذیه‌ای خاصی دارید؟ اصلاح عادات خورد و خوراک می‌توانند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهند.

شهر محل اقامت
درست مانند کشور خودمان ایران، در کانادا نیز میزان خرج و مخارج در شهرهای مختلف متفاوت است. طبیعتاً در شهرهای بزرگ‌تر مانند تورنتو یا ونکوور مخارج زندگی بالاتر هستند؛ در حالی که زندگی در شهرهای کوچک‌تر یا شهرهای برخی استان‌های کانادا هزینه‌های کمتری به همراه دارد.

محل اسکان
مبلغ اجارهٔ خانه همواره یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های ماهانهٔ افراد است. البته معمولاً خوابگاه‌های دانشجویی به شما امکان می‌دهند با هزینهٔ کمتر در محلی نزدیک به دانشگاه اسکان پیدا کنید. همچنین شریک شدن یک آپارتمان با دانشجویان دیگر نیز می‌تواند هزینه‌های زندگی شما را تا حد چشمگیری کاهش دهد.
خوشبختانه فرهنگ زندگی با هم اتاقی تا حد زیادی در کشور کانادا و در بین دانشجویان این کشور نهادینه شده‌است؛ تا حدی که وبسایت‌های بسیاری به شما امکان می‌دهند محل مناسبی برای زندگی پیدا کنید. شما از طریق این سایت‌ها می‌توانید برای خانهٔ خود هم اتاقی پیدا کنید یا یک اتاق از یک خانه را اجاره کنید.
یکی دیگر از راه‌های اسکان در کانادا روشی به نام Homestay است. در این روش شما می‌توانید در خانهٔ یکی از خانواده‌های شهروند کانادا یک اتاق اجاره کنید. معمولاً در این روش خانوادهٔ میزبان تا حدی در قبال خورد و خوراک شما مسئول هستند.

رشتهٔ درسی
بدیهی است که شهریهٔ رشته‌های درسی با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین طول دورهٔ تحصیل نیز می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین بهتر است حتماً در مورد میانگین مبلغ شهریهٔ رشتهٔ مورد نظرتان اطلاعات کافی داشته باشید. لیستی از میانگین شهریهٔ محبوب‌ترین رشته‌های درسی را در جدول زیر آورده‌ایم:

هزینه تحصیل در کانادا

دانشگاه محل تحصیل
بسیاری از دانشگاه‌های کانادا در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان جای گرفته‌اند و به همان نسبت که تجربهٔ تحصیلی منحصربه‌فردی به دانشجویان ارائه می‌دهند، شهریهٔ نسبتاً بالایی نیز دارند. با این وجود بسیاری از دانشگاه‌های محبوب کانادا شهریه‌های مقرون به صرفه و اقتصادی دارند. توصیه می‌کنیم حتماً میانگین شهریه‌های دانشگاه مورد نظر خود را در نظر داشته باشید.

میانگین هزینه ماهانه و سالانه زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟
هزینه‌های ماهانهٔ دانشجویان موارد مختلفی از قبیل اجارهٔ خوابگاه یا خانه، خورد و خوراک، رفت و آمد، هزینهٔ اینترنت و تلفن همراه و سایر هزینه‌های ماهانه را شامل می‌شود. همان‌طور که گفتیم استان و شهر محل اقامت شما تأثیر بسیار مهمی بر میانگین هزینه‌های ماهانهٔ شما خواهد داشت.

گرانترین و ارزانترین شهرهای کانادا برای تحصیل
همان‌طور که گفتیم میانگین هزینه‌های زندگی دانشجویان به موارد بسیار مختلفی بستگی دارد؛ برخی از این موارد تحت تأثیر عادات و سبک زندگی دانشجو هستند و بعضی به دانشگاه انتخابی، رشته، شهر و استان محل تحصیل مربوط می‌شوند.
با در نظر گرفتن این نکته به‌طور کلی می‌توان گفت تورنتو و ونکوور گران‌ترین شهرهای کشور کانادا برای زندگی دانشجویی هستند. در مقابل شهرهای کبک، اونتاریو و آلبرتا جزو شهرهای کم هزینه و اقتصادی محسوب می‌شوند.

ارزانترین و گرانترین دانشگاه‌ها در کشور کانادا
شهریهٔ دانشگاه یکی از اصلی‌ترین و می‌توان گفت سنگین‌ترین هزینه‌های دانشجویان ایرانی در کاناداست؛ به همین علت بسیار مهم است که هنگام انتخاب دانشگاه حتماً شهریهٔ آن را برای رشتهٔ خود به خوبی بررسی کنید.

دانشجویان دانشگاه‌های کانادا چه هزینه‌هایی را در پیش دارند؟
علاوه بر موارد پایه‌ای مانند خوراک و مسکن، دانشجویان دانشگاه‌های کانادا هزینه‌های دیگری نیز در پیش روی خود دارند. در ادامه به جزئیات تمامی هزینه‌های اساسی دانشجویان در کانادا می‌پردازیم:

هزینه‌های مسکن دانشجویان در کانادا
خوشبختانه، همان‌طور که می‌توانید از بین دانشگاه‌های گران یا ارزان در کانادا یکی را انتخاب کنید، در مورد خوابگاه و محل اقامت نیز می‌توانید از بین گزینه‌های بسیار زیادی انتخاب کنید.
گزینه‌های اصلی مسکن برای دانشجویان در کانادا عبارت‌اند از:
1. محل اقامت دانشجویی: بین ۲۵۰ تا ۶۲۵ دلار کانادا در ماه
2. اقامتگاه‌های دانشگاهی (Homestay): بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار کانادا در ماه
3. اجاره و اشتراک آپارتمان: بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار کانادا در ماه؛ البته قیمت اجاره به موقعیت و امکانات آپارتمان بستگی دارد. اگر یک آپارتمان یک اتاقه را انتخاب کنید، ممکن است مجبور شوید اجاره‌ای بیش از ۱۰۰۰ دلار کانادا در ماه بپردازید.

هزینه‌های خورد و خوراک دانشجویان در کانادا
خوشبختانه اگر اهل آشپزی کردن باشید هزینه زیادی برای غذا صرف نمی‌کنید؛ بلکه فقط حدود ۳۰۰ دلار کانادا در ماه برای خرید از سوپر مارکت و خواربار فروشی‌های محلی هزینه خواهید کرد. برخی از ارزان‌ترین سوپرمارکت‌های Canadian Superstore, Walmart و No Frills از ارزان‌ترین سوپرمارکت‌های در سراسر کانادا هستند.
با این حال، اگر تمایل داشته باشید در یک رستوران غذا بخورید، باید برای هر وعدهٔ غذایی مبلغی حدود ۱۰ تا ۲۵ دلار کانادا بپردازید. یک وعده غذایی سه قسمتی (پیش غذا، غذای اصلی و دسر) برای دو نفر در یک رستوران عادی بین ۵۰ تا ۶۵ دلار کانادا هزینه دارد.

هزینه‌های رفت و آمد دانشجویان در کانادا
یکی از مزیت‌های تحصیل در کانادا این است که دانشجویان ۱۸ تا ۲۵ ساله از تخفیفی ویژه برای خرید بلیط‌های وسایل حمل و نقل عمومی برخوردار می‌شوند.
* هزینهٔ کامل یک بلیط یک ماههٔ حمل و نقل عمومی معادل ۹۰ دلار کانادا در ماه بوده و یک بلیط یک طرفه معادل ۳ دلار کانادا است.
* تاکسی نیز یکی از روش‌های مناسب برای عبور و مرور شهری است و کرایهٔ تاکسی با نرخ ۲ تا ۶ دلار کانادا به ازای هر یک کیلومتر از مسیر محاسبه می‌شود.

هزینه‌های بیمه درمانی دانشجویان در کانادا
دانشجویان بین‌المللی در کانادا باید بیمه درمانی خصوصی خود را خریداری کنند؛ بنابراین، به محض ورود به کانادا، باید با وزارت بهداشت در استان یا قلمرو تماس بگیرید تا بررسی کنید که آیا نیاز به خرید بیمه درمانی اضافی دارید یا خیر. برخی از استان‌های کانادا دانشجویان بین‌المللی را از خرید بیمه درمانی معاف می‌کنند.
هزینه بیمه درمانی بسته به ارائه دهندگان و پوشش پزشکی متفاوت است و ممکن است مبلغی بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در سال باشد.

هزینه‌های اینترنت و تلفن همراه دانشجویان در کانادا
هزینه‌های مربوط به تلفن همراه تا حد زیادی به اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات بستگی دارند. ROGERS, BELL و TELUS و Koodo Mobile از معروف‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در کانادا هستند. اپراتورهای تلفن همراه بسته‌های مکالمه، اینترنت، پیامک و … به مشتریان خود ارائه می‌دهند. به‌طور کلی هزینه‌های مربوط به تلفن همراه ماهانه بین ۲۰ تا ۹۰ دلار خواهند بود.
هزینهٔ بسته‌ها و اشتراک اینترنت همراه ماهانه بین ۵۰ تا ۷۰ دلار کانادا متفاوت است.

هزینه‌های آب، برق و گاز دانشجویان در کانادا
بسته به اینکه چه نوعی از اسکان را انتخاب کرده‌اید، مبلغ هزینه‌های سرویس‌های آب، برق و گاز متفاوت خواهند بود. برای مثال دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی مبلغ جداگانه‌ای برای این سرویس‌ها پرداخت نخواهند کرد؛ در حالی که هزینهٔ سرویس‌های آب، برق و گاز برای کسانی که اتاق یا آپارتمان اجاره کرده‌اند ماهانه در حدود ۱۷۰ دلار است.

هزینه‌های کتب و وسایل جانبی تحصیلی دانشجویان در کانادا
هزینه کتاب و سایر تجهیزات آموزشی نیز یکی از هزینه اضافی است و باید توسط دانشجویان مدیریت شود.
محدوده مبلغی که برای کتاب‌ها و لوازم مطالعه صرف می‌شود از ۵۰۰ دلار کانادا تا ۱۵۰۰ دلار کانادا متغیر است. علاوه بر منابع درسی کاغذی مانند کتب و جزوه‌ها، دانشجویان می‌توانند به کتاب‌های الکترونیکی و مطالب آنلاین به اشتراک گذاشته شده توسط مؤسسات نیز مراجعه کنند.

سایر هزینه‌های دانشجویان در کانادا
علاوه بر هزینه‌های فوق‌الذکر، دانشجویان باید مقداری مبلغ اضافی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار کانادا برای هزینه‌های متفرقهٔ خود نیز داشته باشند. این هزینه شامل مبلغی است که برای اوقات فراغت، سرگرمی، ورزش، پوشاک، خرید و غیره صرف می‌شود.
به عنوان مثال هزینه بلیط سینما در کانادا بین ۱۲ تا ۱۴ دلار کانادا می‌باشد و ممکن است ماهانه بین ۲۵ تا ۸۰ دلار صرف خرید البسه کنید.

مطالب مرتبط

اخذ ویزای تحصیلی کانادا و ایتالیا را به ما بسپارید.

رزرو وقت مشاوره
بارگذاری...
همین الان مشاوره کن
بارگذاری...