مؤسسه آباد سفیران کهن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
AskVisa-Logo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

9 دلیل برای تحصیل در ایتالیا

شکی نیست که تحصیل در ایتالیا از مهم‌ترین مقاصد دانشجویان جهان است؛ ولی چه چیزی ایتالیا را به یکی از بهترین کشورهای دنیا برای کار و تحصیل تبدیل کرده‌است؟ چرا اکثر دانشجویان به تحصیل در ایتالیا علاقمند هستند؟

چه برای سفر و چه مهاجرت تحصیلی یا کاری، ایتالیا معمولاً از اولین کشورهایی است که به عنوان مقصدی ایده‌آل به ذهن خطور می‌کند و تحصیل در ایتالیا معمولا امری جذاب برای افراد است. آب و هوای خوب، زبان گوش‌نواز و مردم خون‌گرم تنها دلایلی نیستند که ایتالیا را به کشوری فوق‌العاده تبدیل می‌کنند و تحصیل

در این مقاله به ۹ مورد از جاذبه‌های این کشور زیبا و اصیل پرداخته‌ایم.

1– برخی از بهترین دانشگاه‌های دنیا در ایتالیا هستند

تحصیل در ایتالیا از الویت های دانشجویان سراسر جهان است؛ چرا که تعداد بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا در لیست هزار دانشگاه برتر دنیا جا خوش کرده‌اند.


برترین دانشگاه‌های ایتالیا ۲۰۲۲ و رتبهٔ جهانی آنها عبارت‌اند از:

دانشگاه بولونیا یکی از جاذبه‌های تحصیل در ایتالیا محسوب می‌شود؛ این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه در اروپا است که می‌توان آن را به عنوان منشأ آموزش عالی غرب در نظر گرفت. علاوه‌ بر این، بسیاری از دانشجویان برنامهٔ اراسموس در شهر بولونیا اقامت دارند.
برنامهٔ اراسموس یک برنامهٔ بین‌المللی تحصیلی است به دانشجویان مقاطع مختلف اجازه می‌دهد حین تحصیل دانشگاه و کشور محل تحصیل خود را عوض کنند. به عنوان مثال ممکن است فرد ترم اول کارشناسی خود را در کشور ایتالیا بگذراند و برای ترم دوم به آلمان مهاجرت کند.

2- کشوری ارزان و مقرون به صرفه

ایتالیا از همه نظر کشوری ارزان محسوب می‌شود. به همین دلیل معمولا گفته می شود تحصیل در ایتالیا مقرون به صرفه است. شهریه‌های دانشگاه‌ها، هزینهٔ اجارهٔ خانه و هزینه‌های زندگی همه قیمت مناسبی دارند. حتی با در نظر گرفتن اختلاف ارزش ارز، باز هم ایتالیا می‌تواند از لحاظ مالی مقصد مناسب و قابل قبولی باشد.
میانگین شهریهٔ تحصیل در ایتالیا حدود ۸۵۰ تا هزار یورو در سال است. میانگین هزینه‌های زندگی شامل هزینهٔ اجارهٔ خانه، خورد و خوراک، رفت و آمد و تفریحات معمول نیز حدود ۷۰۰ تا هزار یورو در ماه است.
علاوه‌بر این بسیاری از دانشجویان امکان اخذ بورسیه استانی ایتالیا را دارند. بورسیه استانی به شما این امکان را می‌دهد به‌طور رایگان تحصیل در ایتالیا داشته باشید؛ همچنین با این بورسیه دولت ایتالیا هر سال تا حداکثر ۶ هزار یورو به عنوان کمک هزینهٔ مخارج زندگی به شما پرداخت می‌کند.

  • گران‌ترین شهرهای ایتالیا برای زندگی عبارت‌اند از: رم، میلان و بولونیا.
  • ارزان‌ترین شهرهای ایتالیا برای زندگی عبارت‌اند از: پیزا، پادوا و تورین.

3- پایتخت معماری و هنر دنیا

با اینکه تحصیل در ایتالیا رؤیای تعداد کثیری از دانشجویان است؛ اما قطعاً دانشجویان رشته‌های هنر، طراحی لباس و معماری نسبت به تحصیل در این کشور تمایل بسیار بیشتری دارند.
ایتالیا مهد هنر رنسانس است. اغلب ساختمان‌های این کشور معماری دیدنی و چشمگیری دارند که چشمان شهروندان و مهاجران را خیره می‌کنند و هرگز تکراری یا خسته‌کننده نمی‌شوند.
هنر ایتالیا به مناظر دیدنی ختم نمی‌شود؛ این کشور همچنین زادگاه بسیاری از برندهای مشهور و به‌نام دنیای مد و فشن است. دولچه گابانا، ورساچه و پرادا تنها چند مورد از اسامی شناخته‌شدهٔ این صنعت هستند که کار خود را از ایتالیا شروع کرده‌اند.

4- مقصدی جذاب برای دوست‌داران سفر و گردشگری

مهم نیست در کدام شهر و با هدف تحصیل در ایتالیا و یا اهداف دیگر در آنجا اقامت دارید، برای تحصیل در ایتالیا شما در هر زمان می‌توانید با هزینهٔ بسیار ناچیز، با قطار یا اتوبوس به سایر شهرهای ایتالیا سفر کرده و حال و هوایی عوض کنید. ایتالیا با چهار دریا، یعنی دریای مدیترانه، دریای آدریاتیک، دریای تیرنی و دریای یونان (ایونی) احاطه شده‌است که باعث می‌شود ایتالیا شهرهای ساحلی و جذاب زیادی داشته باشد.
همچنین از آنجایی که ایتالیا از کشورهای اتحادیهٔ اروپا است شما می‌توانید با ویزای شنگن به سایر کشورهای اتحادیهٔ اروپا سفر کنید.

5. ایتالیا، کشوری پر از جاذبه‌های دیدنی

ایتالیا از قدیمی‌ترین کشورهای دنیاست تحصیل در ایتالیا جذابیت خاصی برای دانشجویان دارد و دیدنی‌های بی‌شماری برای مهاجران در دل خود جای داده‌است. این کشور با داشتن ۵۱ بنای دیدنی ثبت‌شده از طرف سازمان یونسکو، رکورددار جاذبه‌های دیدنی است.
عکس گرفتن با برج کج پیزا، قایق‌سواری در ونیز و بازدید از کلیساهای تاریخی تنها چند مورد از جذاب‌ترین دیدنی‌های این کشور هستند. واتیکان و شهر پمپئی نیز از فریبنده‌ترین مکان‌های توریستی ایتالیا هستند.

6. دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی انگلیسی زبان

به جرأت می‌توان گفت تمام رشته‌های درسی در دانشگاه‌های ایتالیا تدریس شده و اغلب آن‌ها به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شوند و همین موضوع باعث بالا رفتن جذابیت برای تحصیل در ایتالیا شده است. لازم‌به‌ذکر است که برای قبولی در امتحانات دانشگاه، شما باید علاوه‌بر شرکت در آزمون کتبی در آزمون‌های شفاهی نیز شرکت کنید.
توصیه می‌کنیم حتماً قبل از انتخاب دانشگاه و رشتهٔ مورد نظر از زبان آن رشته مطمئن شوید. برخی از دانشگاه‌ها و بعضی از رشته‌ها فقط به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند.
برای اطمینان از اطلاعات و جزئیات کلاس‌ها، رشته‌های درسی و دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانید با مشاوران ما در AskVisa مشورت کنید.

7. ایتالیا بهترین پیتزاهای دنیا را دارد!

در این‌که ایتالیا کشور خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا را دارد هیچ شکی نیست. شما می‌توانید بهترین پاستا، اسپاگتی و از همه مهم‌تر پیتزای زندگی خود را در این کشور بخورید!
پیتزای اصیل ایتالیایی و پاستاهای دست‌ساز و خانگی هر ساله توریست‌های بسیاری را به این کشور جذب می‌کنند. البته نوشیدن قهوهٔ خوشمزهٔ ایتالیا هم لذتی تکراری‌نشدنی است!

8. زندگی در ایتالیا روز و شب نمی‌شناسد

زندگی شبانهٔ ایتالیایی‌ها شاید برای مهاجران ایرانی از پراهمیت‌ترین ویژگی‌های این کشور باشد. خیابان‌های اغلب شهرهای ایران تا نیمه شب مملو از آدم است؛ ولی در اغلب کشورهای اروپایی شهرها پس از غروب آفتاب حالتی متروک به خود می‌گیرند که می‌تواند به مرور باعث افسردگی مهاجران شود.
بااین‌حال ایتالیا این‌طور نیست. در اغلب شهرهای کشور ایتالیا افراد تا پاسی از شب تردد می‌کنند و زندگی در شب نیز جریان دارد. اغلب مغازه‌ها و رستوران‌ها تا ساعت ۸ یا ۹ شب باز هستند و شما می‌توانید از معاشرت با شهروندان ایتالیایی لذت ببرید.

9. مردم خون‌گرم و شوخ‌طبع

مردم ایتالیا به خون‌گرمی و مهمان‌نوازی معروفند. این خصیصه باعث می‌شود مهاجران ایرانی در کشور ایتالیا احساس راحتی بیشتری داشته باشند و سریع‌تر با محیط اُخت شوند. زبان جذاب مردم این کشور نیز از زیباترین وجهه‌های این کشور است.
میل به تفریح و شاد زیستن به حدی در مردم ایتالیا شدید است که سالانه چندین و چند فستیوال و جشن مختلف در شهرهای ایتالیا برگزار می‌شود. فستیوال پالیو، جشنوارهٔ جنگ پرتقال، فستیوال فرش گل اینفیوراتا و فستیوال قایق‌های رگاتا در ونیز از مشهورترین جشن‌های ایتالیا هستند.
البته ایتالیایی‌ها دانشجویان را نیز بی‌نصیب نمی‌گذارند. رسمی عجیب و قدیمی در ایتالیا وجود دارد که در آن دانشجویان در روز فارغ‌التحصیلی باید لباس‌های عجیب، مثل کلاه یا دامن خاصی بپوشند و روی یک نیمکت بنشینند. سپس دوستان و آشنایان به آن‌ها تخم‌مرغ، سس گوجه‌فرنگی یا مواد غذایی دیگر پرت می‌کنند!
این رسم عجیب احتمالاً تحصیل کردن و فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌های ایتالیا را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین خاطرات شما تبدیل می‌کند.

امیدواریم با خواندن این مطلب کشور ایتالیا را بیش از پیش شناخته باشید و دانش بیشتری نسبت به این کشور جذاب و دوست‌داشتنی پیدا کرده باشید. مشاوران ما در AskVisa با داشتن مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند پاسخگوی تمام سؤالات شما در مورد این کشور، شرایط تحصیل در ایتالیا و دانشگاه‌های این کشور باشند.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان مشاوره کن
بارگذاری...